Wet van Sinterklaas

icon-pakjeDe Wet van Sinterklaas: “Als je niet duidelijk vraagt wat je wilt, krijg je iets anders”

 

Het lijkt zo simpel, het is alleen best wel lastig om het simpel te houden. Zoals er een kindersinterklaas is, zo bestaat er ook een Sinterklaas voor volwassen. Het kinderverhaal blijkt dan ook bij nadere bestudering een metafoor. Met dat verschil dat toen we hoorden dat sinterklaas niet bestond, we ook de symbolische betekenis van deze goedheiligman vergeten zijn. Aan de andere kant is het vrij eenvoudig om het idee van “het echte Sinterklaasverhaal” (weer) te leren toepassen in ons dagelijkse bestaan. Waar ‘De Wet van Sinterklaas’ wezenlijk over gaat is over het vergroten van je zelfredzaamheid, je individualiteit en je autonomie.

De essentie van de toepassing van de Wet van Sinterklaas komt neer op het jezelf stellen van twee vragen:

  1. Wat heb ik nodig (om mijn werk of leven gemakkelijker of meer aangenaam te maken)?
  2. Wie kan mij daarbij helpen?

Toepassing van de Wet van Sinterklaas blijkt dan ook vooral effectief in werk en organisatie.

Het is dan ook niet verrassend dat organisaties die het goed doen, veel van de principes van de Wet van Sinterklaas al toepassen. Het idee is om mensen zo waardevol mogelijk te maken. Voor zichzelf en voor de organisatie. Aandacht voor innovatie (hoe kan het eenvoudiger, slimmer, beter) en een grotere betrokkenheid van de medewerkers omdat ze niet alleen de ruimte, maar ook de bevoegdheid en verantwoordelijkheid hebben om hun werk zo efficiënt en effectief mogelijk te organiseren.

Het boek schreef ik in 2009 op basis van mijn ervaring in het begeleiden van teams en organisaties. De inzet: meer aansprekend resultaat met meer plezier en minder stress. In de titel zit de volledige inhoud al verborgen: Het begint met weten wat je wilt: hierbij valt me op dat heel veel mensen eigenlijk niet (meer) zo goed weten wat ze willen. Om een reden die alweer vergeten is, hun leven is een gewoonte geworden. De wilde plannen, het idealisme uit de studententijd en alle goede voornemens zijn op de achtergrond geraakt. Ze zijn geruild voor een meedeinen op de golven van de dagelijkse routine. Of, mensen die zich eigenlijk nooit serieus hebben afgevraagd wat ze zelf graag willen. Zich hebben laten meevoeren op wat de omgeving van hen verwachtte en zich schikken in hoe het leven gaat. Terwijl ze, diep in hun hart, liever iets anders hadden gewild…  En dan is er nog een groep mensen die heel goed weten wat ze niet willen, maar niet goed weten wat ze dan wel willen.

Als je niet duidelijk vraagt wat je wilt, krijg je iets anders,

 

Duidelijk vragen… Hoewel we als Nederlanders bekend staan als direct, zijn we toch vaak minder duidelijk dan we denken. Duidelijk vragen betekent primair dat het voor de ander duidelijk moet zijn wat we vragen. Al te vaak gaan we er nog van uit dat die ander toch zou moeten weten wat we bedoelen, dat die ander toch zou moeten weten wat we nodig hebben, prettig vinden, enzovoort.

Menig manager heb ik horen verzuchten: “ik heb het ze nu al zo vaak uitgelegd en nog doen ze niet wat ik gevraagd heb”. Tja, denk ik dan… ‘hoe duidelijk was het voor die ander…’

 

Het antwoord op de vraag of het voor de ander ook duidelijk was, zit in hetgeen je krijgt. Klopte het inderdaad met wat je gevraagd hebt, of niet. Aardig is om hier het uitgangspunt te nemen dat je altijd krijgt waar je om gevraagd hebt. Als het resultaat niet is wat je bedoelde, ben je dus niet duidelijk geweest.

 

De Wet van Sinterklaas gaat over gelijkwaardige communicatie, over empathie, begrip, respect, zelfredzaamheid en vooral om zelf de verantwoordelijkheid te nemen over wat je zelf verwacht en wilt van dit leven. Gelukkig zijn er altijd mensen die graag Sinterklaas zijn, mensen die over hebben wat jij graag wilt. Zoals jij ook gemakkelijk geeft waar je meer dan voldoende van hebt.

 

Als je “Sinterklaas” graag in de organisatie wilt zien waar je werkt, bel of mail Rob de Best dan direct voor een afspraak.

 

 

Delen? Klik hier:Share on LinkedInShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone